Varma och gosiga ägg

 
 
Hej alla blomstervänner,
Lång time no see men här är jag(Gerda från Idémakeriet) igen:) 
Jag visade på min egen blogg dessa ullägg redan i måndags, meningen var att detta inlägg också skulle ligga här då men så blev det inte, men nu så...........
Har ni hört talas om nålfiltning någon gång?
Man kan säga att detta är en sorts tovning med hjälp av en särskild nål. Det är ett sätt att skulptera i ull med hjälp av en nål. Filtnålen har små hullingar som gör att ullen tovas ihop då man sticker upprepade gånger i den.
Man kan kan använda en nålfiltmatta men jag har använt ett frigolitägg som bas.

Man behöver;
-en filtnål med hållare(finns att köpa här)
-naturull(finns att köpa här) jag har även kardad ull i webbutiken som finns i olika färger, denna sorts ull lämpar sig också till nålfiltning men till dessa ullägg har jag använd naturull(detta krulliga ull har lite mer liv)
-frigolit ägg(finns att köpa här)


Hur gör man;
Tekniken är väldigt lätt och även barn kan göra det. Men var väldigt försiktig när du arbetar med nålen eftersom den är väldigt vass.

Ta nålfiltshållaren och sätt in nålen i hållaren.
Ta ett frigolit ägg och klä ditt frigolitägg bit för bit med lite ull.
Stick nu upprepande gånger med nålen i ullen ner i frigolitägget. Var inte rädd att sticka för många gånger, ullen ska ju sitta fast.
Syns frigoliten fortfarande genom ullen får du lägga lite ull till så att ägget täcks.
När mitt ägg var färdigt har jag våtfiltat den genom att hälla lite flytande såpa på ägget och sedan häller du varmt vatten på ägget och rullar du ägget i dina händer.
Du knipar överskottet av vatten och såpa ur ägget och upprepa samma processen en gång till.
Nu ser du att ullfibrarna har filtat sig ytterligare ihop och sitter ullen i helheten fast runt ägget.


Jag gjorde en drös av dessa ullägg, härligt sysselsättning när man tittar på tv och du vill göra något med dina händer.
Dessa ullägg är så fina att kombinera ihop med några riktiga ägg och lite vårblommor.
Några snödroppar fick plats i en tom gåsägg. Sätter du en bit häftmassa på undersidan av ägget kan den stå av sig själv.
Självklart kan man använda vilken form som helst som bas till nålfiltning men just nu tyckte jag att det var passande med några ägg.
Dessa färdig filtade ägg finns att köpa här om du inte skulle vilja testa att tillverka de själva:)
Ha en skön dag allihopa.

Kram Gerda