Så här gör du ett blomsterarrangemang - steg för steg




Dessa underbara julrosor var startskottet till ett blomsterarrangemang jag gjorde ett par dagar sedan. Blommorna var hypnotiserande vackra, och jag ville bara göra något med dem. Först tog jag så klart tusen bilder på växten, och klippte bara två stänger till arrangemanget - inte kan man helt slakta en sådan här skönhet. Ska plantera plantan ute i min woodland rabatt så fort det blir varmt igen.




Material som behövs till att göra ett arrangemang 


Materiallistan till att göra ett arrangemang är inte så avancerat, du behöver:

stikmassa (oasis)
vas kniv
skål/kruka/vas att


Blommor behöver du så klart. Det är lite svårt att säga exakt hur mycket som går åt, det beror på vilka blommor du använder och hur stor skål/vas du använder. Grundregeln är att så klart att ju mindre vas desto mindre blomstermaterial du behöver. 

Jag använde:

5 ranunklar
3 julros
1 kungsängslilja 
3 tulpaner
2 vita blommor som jag inte kommer på namnet just nu
3 grenar pistage (grönt)
2 st skimmiagrenar
Körsbärsgrenar
Vass


Visst är  blommorna vackra i vas också, men om man nu känner ett behov att göra något mer och annorlunda av blommorna, ja då gör man till exempel ett arrangemang.




Först skär du till oasis så du får den i vasen. Använd vass kniv.

Därefter fyller man på med blommorna. Börja med de stora för att få till en linje att jobba efter.


Fyll på ännu mer.... 


Till sist täcker du med grönt så arrangemanget ser fylligt ut. Jag hade inte tänkt att använda vassen, men när allt material var slut kändes arrangemanget inte färdigt så jag fick snoka runt i mina lager och hittade dem. Finí. Färdigt. 

Happy creating!